Verschillen in de soorten

Plaats reactie
Terre

Verschillen in de soorten

Bericht door Terre » za 17 mei 2014, 14:02

Lijkt me dat de Black Krim tomaten stevige planten zijn, je mag ze vergeten te wateren of wat kouder laten staan en je merkt er bijna niets van. De CDB's daarentegen zijn wat moeilijker om mooi te houden. Klopt dit? Ik had al gelezen dat de Coeurs niet echt beginnersplanten zijn omdat ze er snel "slecht" uitzien en je dus een verkeerd beeld krijgt.

Misschien leuk dat iedereen hier wat ervaringen over de verschillende soorten neerzet in een overzichtelijk topic?

Groetjes T

Bubbels

Re: Verschillen in de soorten

Bericht door Bubbels » za 17 mei 2014, 19:55

Er zijn verschrikkelijk veel soorten, ik heb er nu meer dan 250. Misschien is het makkelijker om aan te geven wat je graag van een tomaat ziet, en dat wij er dan goede soorten bij kunnen opnoemen.
Zo zijn er soorten die beter tegen kou kunnen, soorten die juist goed tegen hitte kunnen (of allebei!), soorten met "droopy leafs", die er dus inderdaad uit kunnen zien alsof je ze al weken geen water hebt gegeven terwijl ze gewoon blij en gezond zijn etc etc.

Terre

Bericht door Terre » zo 18 mei 2014, 21:51

mijn CDB's zien er veel minder goed uit dan de Krims, maar dit zou een normaal verschijnsel zijn bij deze soort? Ze staan er verder stevig bij en vertonen geen ziektes ofzo. Maar wel krullend blad, minder bladvorming, fragieler zelfs? De Krims daarentegen zijn zeer mooie plantjes!

Bubbels

Bericht door Bubbels » ma 19 mei 2014, 14:29

Verschillende soorten hebben vaak ook op verschillende momenten een groeispurt. Black Krim is bovendien iets minder gevoelig voor ons koelere klimaat. Er is geen peil op te trekken hoor. Ik heb 5 Stupice planten staan, tegelijkertijd gezaaid, eentje geeft nu de eerste vruchten, eentje is pas 30cm hoog.

Terre

Bericht door Terre » ma 19 mei 2014, 21:12

Miine zijn max 15cm groot, wel net verpot en dieper geworteld. Enkel men Pyros die in april is gezaaid is al + 20cm. Iets om zorgen over te maken? Staan altijd warm genoeg binnen aan de zonkant en als het mooi weer is buiten... Supersweet van Aveve daarentegen is al +- 50 cm. Sorry voor al de vragen hoor :-)

Bubbels

Bericht door Bubbels » di 20 mei 2014, 14:07

Dat geeft niet hoor, daar zijn we hier voor. Supersweet is een sterke hybride. Die kan ook vrij goed tegen kou,dus het is niet vreemd dat die al wat groter is. Ik zou al de planten lekker naar buiten doen. Wat voor bemesting heb je gegeven?

Terre

Bericht door Terre » di 20 mei 2014, 14:51

Bemesting is vloeibare DCM voor groentjes (stinkend bruin spul) en de biologische tomatenkorrels van DCM. De potgrond is trouwens ook van DCM waar "zogezegd" als voor 100 dagen voeding in zit. Maar ik bemest praktisch nog niets hoor. Ze zien er goed uit en groeien als kool dus ik veronderstel dat echt veel bemesting nog niet nodig is?
Bij het overpotten wat korrels in de potgrond en 1x per week wat vloeibare bemesting bij het water.

Ik ben ze stilletjes aan permanent naar buiten aan het verhuizen, stuk per stuk... Om te zien welke methode de beste resultaten geeft. Men vrouwtje reclameert en nog niet echt op dat er plantjes binnen staan dus ik heb nog effe tijd. Maar ik begin ze nu inderdaad naar buiten te zetten, ik heb enkel schrik voor hevige regenbuien, dacht gelezen te hebben dat ze dat niet graag hebben (aangezien ik geen kast oid heb). Nu sleur ik ze nog elke nacht naar binnen en zet ze op de vensterbank.

Alvast bedankt voor alle reply's! Super...

Bubbels

Bericht door Bubbels » do 22 mei 2014, 14:01

De kans op ziektes wordt groter als er veel regen op je planten valt, maar om eerlijk te zijn staan de mijne al een maand buiten en ze hebben niks geleden onder de hoosbuien. Als ze maar goed de kans krijgen om rap op te drogen.
Ik gebruik zelf ook graag de producten van DCM. De mestkorrel voor Tomaten werkt ook subliem voor de pepers. De planten waar ik het bij heb gebruikt krijgen geen vloeibare mest bij tot ze vrucht gaan zetten. Ze krijgen wel 2 keer een douchebeurt met een epsom salt oplossing wat er indirect ook weer voor zorgt dat ze de mestkorrel beter op kunnen nemen. Ik denk dat je goed bezig bent hoor!

Terre

Bericht door Terre » vr 23 mei 2014, 17:15

In verband met de regenbuien, daarom beschut ik de grotere buitenplantjes nog met de plasticfolie van Aveve. Bij droog weer verwijder ik deze. Je tip van de mest is super, ik gebruikte de korrels ook al bij de pepers. Ik wacht dusmet vloeibare tot de eerste vruchtzetting. De supersweet heb ik gisteren vloeibaar bemest en vanmorgen zag ik het eerste vruchtje! Toeval of niet... Ik heb er nu 4 buiten staan die iets of wat beschut staan. Pyros, 2 Krimms en een CDB!

Ik heb er ook nog meerdere buiten staan waar ik niet al te veel zorg insteek en deze beginnen nu mooier te komen, dit waren de plantjes die het minder goed deden maar ik wou ze niet wegdoen. Het loont blijkbaar

Tof forum dit, helpt me goed op weg! Ik hoop dat men opa van hierboven meekijkt....

Plaats reactie